NOVELY NOVEL ZÁKONŮ

Ze Senátu jsme z posledních schůzí v prosinci či v lednu vrátili s úpravami několik zákonů resp. jejich novel. Některé nejsou asi vůbec potřeba, ale když už si je Vláda rozhodla svou většinou prosadit, jde o to, aby škodily o něco méně, než Vláda a její úředníci chtěli. Ministr financí Babiš např. v jedné rozpravě správně řekl, že města a obce až na výjimky hospodaří velice dobře a chovají se racionálně. "Kdyby takto hospodařil stát... to bychom měli vyřešeno...!". A přesto obhajoval ve Sněmovně schválený zákon o rozpočtových pravidlech, který zavádí další formální povinnosti pro samosprávy. Systém kontrol a postihů dokonce i za to, jak budou nakládat zvolení zastupitelé s penězi svých obcí (tedy nejen s dotacemi z EU a od státu, kde stát vytváří dlouhodobě jen chaos). Nic proti tomu, kdyby kontroly směřovaly k podstatě a ne pouze k formálnímu pojetí. A kdyby uměly rozlišit drobná pochybení či nesrovnalosti a opomenutí oproti zásadnímu, případně úmyslnému porušování podstatných pravidel a podvody. Ovšem už dávno vidíme, že to stát neumí. Z formálního pochybení dělá kriminalitu, na organizované podvodníky nemá. Aktuálně teď vidíme, že pan Babiš v rozporu s tím, co říkal v Senátu, prosadil v Poslanecké sněmovně schválení zákona v původním znění. Už je asi jako "oni".

Kromě jiného jsme také projednávali 22. (slovy: dvacátou druhou!) novelu zákona o zadávaní veřejných zakázek! Ten první zákon na toto téma byl z roku 1994 a byl v zásadě dobrý, srozumitelný, použitelný. Postupně procházel korekcemi a úpravami. Pak ale někdo v Praze vymyslel, že se udělá pořádný - komplexní nový zákon. No, spíše úředníci a jejich spřízněné firmy zase potřebovali kšeftík ... Jak to chodí? Tak to se zadá externí firmě ... pro začátek nejdříve věcný záměr zákona - no dejme tomu za 6 milionů... a pak se tvoří a tvoří. Stal se z toho bohužel standart. Říkají tomu "Legislativní proces ...".

Ten nový zákon o zadávání veřejných zakázek z roku 2006 byl složitý, nepřehledný a další a další novely v něm vytvářely další neuvěřitelný chaos. V posledních letech už si obce a státní úřady ani neumí udělat výběrové řízení - zadávají to dalším a dalším firmám -stojí to desítky milionů, a stejně je to špatně. Podstata jde stranou. Při "boji proti korupci" (cha cha) za pana Nečase, pod vedením paní Peak, udělali ze zákona nepoužitelný paskvil (No, pan Nečas honil jiné věci, Peak prodávala dům a zapomněla protikorupčně přiznat příjem ... atp.). A hlavně ani jeden z nich, tak jako mnozí další, nikdy nic reálně nedělali a veřejné zakázky se vší odpovědností neprováděli. U Gripenů a podobných investic za miliardy ani nepředstírali, že vypisují výběrové řízení! Tento zákon také fakticky a konkrétně poškodil zájmy našeho státu - především kvůli němu nevyčerpáme miliardy dotací z fondů EU. A když, tak spíše na nesmysly.

A tak jako ve všem. Ode zdi ke zdi. Projednávanou novelu jsme vrátili s pozměňovacími návrhy do Sněmovny, abychom poupravili alespoň něco.

Ale nezoufejme. Nová směrnice EU nařizuje, že do dubna příštího roku se musí veřejné zakázky zadávat úplně jinak ...! Takže už se dělá nový zákon!

To se máme na co těšit...! O dalších zákonech někdy příště.

(komentář k fotografiím: právě u naší poslední stavby - rekonstrukce požární zbrojnice se úředníci zase vyřádili ... sice neví, jak "soutěžit" vynucené změny, ale v každém případě umí dávat korekce - krácení dotace. Čeká nás ještě výběrové řízení na vybavení za cca 350 tis.Kč - to zase bude věda!)